مقایسه فنی و علمی انواع محصولات مشابه خارجی و داخلی بخش ۱

داس طرح ایتالیا ( گندم نشان فعلی )

از کشورهای تولید کننده ادوات کشاورزی با کیفیت بالا در قرن اخیر می توان به ایتالیا و اتریش (اطریش) اشاره کرد.

تاریخچه:

داس طرح ایتالیا (یکی از انواع داس گرد) یکی از پرمصرف ترین داسهای ایران بود که واردات آن به کشور حدود یک قرن از سال ۱۲۹۰ انجام می شد، از سال ۱۳۷۸همزمان با شروع تولید داس گندم نشان توسط تولیدی ادوات کشاورزی جمالی ورود این کالا به طور کامل متوقف شد. ساخت داس گندم نشان به سفارش شرکت پرویز آقاجان زاده و شرکا به عنوان وارد کننده اصلی این نوع داس صورت گرفت. از آنجائیکه کیفیت داس گندم نشان با داس طرح ایتالیا برابری می کرد، و از طرفی قیمت تمام شده مصرف کننده این داس نسبت به داس طرح ایتالیا کمتر از یک سوم مدل خارجی بود، واردات این کالا به هیچ وجه توجیه اقتصادی نداشت و به همین دلیل برای همیشه راه واردات داس از ایتالیا به ایران بسته شد.

 

آلیاژ:

این داس از فولاد به شکل ورق ۵ میلی متر یا میلگرد با قطر ۱۲ یا ۱۴ میلی متر از آلیاژCK45  می باشد. فولاد CK45 دسته ای از فولاد های غیر آلیاژی و عملیات حرارتی بوده که در استاندارد DIN آلمان با نام ۱٫۱۱۹۱ مشهور به ۱۱۹۱ نیز شناخته می شود.

این آلیاژ در صنعت تولید ادوات کشاورزی برنده از جایگاه پایینی برخوردار می باشد به همین خاطر تولیدی ادوات کشاورزی جمالی در ساخت این محصولات با درجه کیفی ۳ استفاده کرده و از سایر فولادهای آلیاژی با کربن بالاتر برای ساخت محصولات با کیفیت بالاتر بهره می گیرد. برای راحتی تشخیص مشتریان داسها را با تعداد ستاره از هم جدا نموده و برای داسهای تولید شده با آلیاژ CK45 برچسب تک ستاره و برای آلیاژ CK60 برچسب دوستاره و برای آلیاژ CK75 برچسب سه ستاره را استفاده نموده است.

بسته بندی:

داس طرح ایتالیا هیچگونه رنگ و بسته بندی خاصی نداشت و معمولا در بلند مدت بخاطر مجاورت با رطوبت هوا دچار زنگ زدگی می شد. از آنجائیکه برای تولید داسهای دوستاره و سه ستاره جمالی از آلیاژ های گرانقیمتی نسبت به داس تک ستاره جمالی یا همان گندم نشان استفاده می شود، برای جلوگیری از سواستفاده بعضی افراد سودجو، از دو نوع کاغذ با جنس و عرض مختلف نیز برای بسته بندی داسهای دوستاره و سه ستاره استفاده کرده و از رنگ مشکی مات برای داس دوستاره و رنگ نوک مدادی متالیک برای داسهای سه ستاره استفاده شده است.  داسهای تک ستاره جمالی را که جایگزین داس گندم نشان شده، بدون کاغذ بسته بندی و فقط با یک لاستیک دهنی قرمز رنگ به بازار ارائه می شود. دلیل علمی بسته بندی توسط کاغذ، جهت جلوگیری از زنگ زدگی داس بخاطر نفوذ رطوبت هوا و یا رطوبت دسته داس بوده و بسته بندی با سلفون یا نایلون پیچی داسها کار کاملا غیر علمی و ناشیانه ای می باشد. داس های تک ستاره و دوستاره و سه ستاره جمالی در بسته بندی کارتنی به ابعاد ۵۰x50x20 سانتی متر و تعداد ۵۰ عددی عرضه می شود.

 

 

ابعاد:

طول کلی داس طرح ایتالیا ۵۲ سانتی متر و طول دسته آن ۲۴ سانتی متر بود و امکان سفارشی سازی کالا به این راحتی نبود، در حالی که در مناطق مختلف ایران با توجه به کاربرد و سلایق مختلف نیاز به تولید داس با دسته بلندتر و یا کوتاه تر می باشد، با امکان تولید داخلی این محصول پرمصرف این نیاز نیز برطرف شد و در شش شماره یک الی شش با طولهای ۳۲، ۳۹، ۴۲، ۴۷، ۴۹، ۵۱ سانتی متر سانتی متر تولید گردید.

دسته داس:

دسته چوبی که در انتهای داس وجود دارد، در طرح ایتالیا از نوعی چوب صاف و لغزنده درست شده بود و باعث لیز خوردن داس در دست کشاورز می شد و با تغییر دسته این داسها به نوعی از چوب جنگلی ایران به حالت بهینه ای رسید.

طراحی فیزیکی:

نقطه ثقل داس طرح ایتالیا به شکلی طراحی شده که نقطه ثقل داس در انتهای دسته آهنی و محل شروع دسته چوبی قرار دارد و ساخت این داس با فرم مذکور مقداری پیچیدگی فنی دارد و به همین دلیل بعضی از تولیدکنندگان متفرقه که اقدام به ساخت داس مشابه نموده اند، به این موضوع توجه نکرده و صرفا به تشابه ظاهری در ساخت داس اکتفا کرده و داسهایی با عدم تعادل در نقطه ثقل مشخص تولید نموده اند که این مساله در حین کار طولانی مدت، علاوه بر خستگی دست، آسیب جدی به آرنج و مچ کشاورز وارد می کند.

پیام بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --