تاثیر آلیاژ بر کیفیت داس و دریاز

فولاد CK45 دسته ای از فولاد های غیر آلیاژی و عملیات حرارتی بوده که در استاندارد DIN آلمان با نام ۱٫۱۱۹۱ نیز شناخته می شود.

ورق CK45 یک فولاد با استحکام کششی متوسط است که هم در شرایط نرمال و هم طی فرآیند نورد گرم تهیه میشود. این ورق آلیاژی در گروه فولادهای کربن متوسط (حدود ۰.۴۵ درصد) قرار میگیرد. در ترکیب شیمیایی فولاد CK45 علاوه بر کربن، عناصر منگنز، سیلیسیوم و فسفر نیز وجود دارند. این عناصر در کوره‌های آلیاژسازی به آهن مذاب اضافه شده و سپس با استفاده از روش ریخته‌گری پیوسته، در شکل‌‌های مختلفی همچون ورق، میلگرد و … تولید می‌شود.

از ویژگی‌های مطلوب این ورق میتوان به مقاومت در برابر ضربه، مقاومت کششی، اصطکاک و استحکام بالا اشاره کرد که برای انجام عملیات حرارتی مختلف مناسب است. این ورق دارای قابلیت سختی پذیری پایینی بوده و به همین دلیل تنها در مقاطع حدود ۶۰ میلی متر برای سختکاری و تمپر کردن مناسب خواهد بود. با این وجود، ورق CK45 را میتوان در شرایط نرمال یا طی فرآیند نورد گرم، سختکاری شعلهای یا القایی کرد تا به سختیِ سطح موثری دست یافت. همچنین این نوع فولاد به دلیل نداشتن عناصر آلیاژی مناسب، به فرایند ازتدهی واکنش نشان نمیدهد.

3 نظر

  • لاریسا
    مقالات نوشته شده به دست 21 اسفند, 1397 1:26 ب.ظ

    خوب بود

  • فاطمه
    مقالات نوشته شده به دست 21 اسفند, 1397 1:26 ب.ظ

    پسندیدم

  • ملورین
    مقالات نوشته شده به دست 19 اردیبهشت, 1398 1:16 ب.ظ

    پسندیدم

پیام بگذارید

-- بارگیری کد امنیتی --